עיריית אור עקיבא - דף הבית

-------------

סיור ברחבי אור עקיבא, פרויקט מצלמות ומפה תלת ממדית

עד 2023, תחום ה-GIS (מערכת מידע גאוגרפית) בעיריית אור עקיבא התבסס לרוב על המענה האנושי. בעל תפקיד אשר היה מספק שירותי מפות למחלקות העירייה השונות, לרוב בצורת הדפסת מדפסת. אולם בחודשים האחרונים כל זה השתנה – מאז הצטרף לארגון עידן קזס (47), אחראי תחום GIS בעיריית אור עקיבא.

עם כניסתו לתפקיד, שדרג עידן את התחום מקצה אל קצה. מערכת GIS היא שם כולל למערכת מידע גאוגרפית ממוחשבת המאפשרת ניהול, אחזור וניתוח מידע גאוגרפי תוך שילוב תכנים ממספר שכבות מידע.

אל המערכת מזינים נתונים שונים, מפות, תמונות, מספרים וטבלאות, והיא יוצרת מאגרי מידע שימושיים לבעלי תפקידים רבים בעירייה (הנדסה, ייעוץ משפטי, אחזקת העיר, שירות לתושב ועוד), וכן לתושבים עצמם. למעשה, מערכות אלו משמשות הן בצד לקליטה, ארגון ובקרת איכות, והן להפקה, מיון, שליפה ופילוח של מידע גאוגרפי ונתונים עדכניים על העיר.

“בעבר השתמשו בעיקר ב-GIS מודפס בעירייה לעבודה בין אגפים ומחלקות, כמעט ולא נעשה בזה שימוש מטעמים שונים”, מספר עידן. “בשנה האחרונה קפצנו מדרגה בתחום, הבאנו את ה-GIS המתקדם לעירייה והוא כבר פועל ומסייע בתכנונים רבים ועבודות רבות בעיר”.

לדברי קזס בוצעו באמצעות ה-GIS המחודש מספר פרויקטים של מיפוי בעיר:

street view – סיור קרוב לבית – בדומה לאופציה המוכרת בגוגל סטריט ויו, צולמה העיר במצלמת 360 מעלות, בהפקה עם עלויות נמוכות מאוד באופן יחסי – אך עם תוצאות באיכות גבוהה. התוכנה יודעת לטשטש אוטומטית פרצופים של בני אדם, מספרי רכב ועוד. כעת, גם עובדי העירייה וגם התושבים יכולים “לנסוע” ברחבי העיר ולבקר בכל הרחובות והמקומות המרכזיים, והכל מעודכן לסוף שנת 2023 (בניגוד למצב בגוגל שמעודכן שנים אחורה). המפות מתארות את המצב העדכני בשטח ומסייעת כמובן לגורמי עירייה בבדיקות שונות ברחבי העיר. ניתן כמובן לעדכן את השירות בכל עת.

פרויקט המצלמות – פרויקט עיר חכמה והמצלמות העירוניות. ה-GIS מסייע בהצבת מצלמות חדשות ופריסת הסיבים האופטיים ברחבי העיר. במסגרת הפרויקט נוצרה מפה בה ישנן כל המצלמות הקיימות, כל המצלמות הפוטנציאליות לפי דרישת המשטרה והעירייה ועוד. כל שכבה ניתנת לעריכה באמצעות טלפון סלולרי בשטח – עם מיקום מדויק, אלמנטים כמו תורן, עמודים או מבנים, מרחקים (אורך סלילה), שרטוטים ועוד.

מידול תלת ממדי – מערכת בה ניתן לתכנן ולשרטט להוסיף שכבות מידע מבנים על גבי מפה תלת-ממדית, מתקנים ודברים נוספים ורבים, המסייעים לתכנון העיר. למשל – בניין שעומד לקום ואותו ניתן להציב ממש על המפה, לבדוק קווי הצללה, טווח ראייה, האם הוא מסתיר אלמנטים בעיר, קידוחים בסביבת המבנה, על מה הוא עלול להשפיע במרחב הציבורי ועוד.

מפת איטום – על גבי מערכת הGIS נוצרה מפת איטום אשר כוללת את כל המבנים הציבוריים של העירייה, החל ממשרדים ועד גני ילדים ובתי ספר, בהם נעשו עבודות של איטום הגג. המערכת יודעת בלחיצת כפתור את המידע אודות האיטום, אבחון נזילות, מתי בוצעה העבודה האחרונה, ענייני תחזוקה, נושאי אחריות על העבודה ועוד.

תמרורים – ועדת התנועה והתמרור העירונית נעזרת במערכת הGIS על מנת להציב תמרורים חדשים, בדיקת תחנות אוטובוס, סימוני כביש ועוד.

פרויקט שילוט שטחים ציבוריים וגנים ציבוריים – במסגרת העבודה על שילוט חדש לפארקים בעיר, נבנתה אפליקצייה פשוטה לנייד המשתמשת בשכבת GIS לעדכון הגנים הציבורים, עמדת שילוט, תכנון השילוט החדש ועוד.כמו כן אנו עוסקים בעדכון המידע של מתקני משחק וכושר והנגשתו לציבור.

פרויקטים נוספים הם פרויקט נתונים בהם על כל נקודה בעיר ישנו סט נתונים מעודכן, עם מבנים, קווי מים וצנרת תת קרקעית, מקלטים, נקודות חלוקת מים, שת”פ עם פיקוד העורף לשעת חירום ועוד.

מנהל ה-GIS עידן, החל לעבוד עם העירייה לפני מספר חודשים ונכנס מהר לעניינים, אולם מלחמת ה-7 באוקטובר הביאה לעצירת העבודה וגיוסו המיידי למילואים בדרום למספר חודשים, מהם חזר רק בסוף ינואר (אך הוא עדיין תחת צו 8 נכון לעכשיו). כעת קזס ממשיך את עבודות הפיתוח על המערכת.

עידן קזס: “מאז תחילת העבודה עסקנו בהטמעת המערכת בעירייה וכמובן – איסוף נתונים נרחב על כל אגפי ומחלקות העירייה, איסוף נתונים ברמה העירונית ועוד. לכל מערכת יש אבולוציה והיא מתפתחת, וככה גם כאן. ה-GIS ייתן בעתיד כלי עוצמתי לארגון על מנת לנהל נתונים ומשאבים בצורה מהירה, מהימנה ומיידית, מה שישפיע על תהליכי עבודה. בעוד שנה מהיום העירייה צפויה להיות במקום הרבה יותר מתקדם”.